راه اندازی قنادی

برای راه اندازی یک قنادی با درآمد بالا باید تمامی جوانب آن اعم از میزان سرمایه،مکان، تعداد نیروی انسانی و دیگر موارد در نظر گرفته شود

به دنبال راه اندازی قنادی خود هستید؟

از ديرباز تاکنون كم نبودند پدراني كه قنادی‌های معروف و مشهور خود را براي فرزندان به يادگار گذاشتند و كام يك نسل را شيرين کرده‌اند.

کسب‌ وکارهای مختلفی در جهان وجود دارد که عمری به درازای تاریخ و ماندگاری به اندازه چند نسل خانوادگی دارد. این کسب‌ و کارها بیشتر در حوزه کالاهای پرمصرف و نیازهای خانوار قرار می‌گیرد و با توجه به نیاز خانوارها روز به‌ روز بیشتر شده و هم‌ زمان با تغییرات آن‌ها تغییر می‌کند یکی از این کسب‌ و کارها، قنادی و شیرینی‌ پزی است. از دیرباز تاکنون کم نبودند پدرانی که قنادی‌های معروف و مشهور خود را برای فرزندان به یادگار گذاشتند و کام یک نسل را شیرین کرده‌اند.
با وجود قنادی‌های فراوان با قدمت تاریخی همچنان راه‌اندازی یک شیرینی سرا و قنادی یک حرفه شیرین و رویایی برای بسیاری از افراد به شمار می‌رود و این کسب‌ و کار روز به‌ روز در سطح شهرهای مختلف گسترده شده و کام همگان را شیرین می‌کند. برای راه‌اندازی یک قنادی عوامل متعددی نیاز است که در دسته سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی قرار می‌گیرد.
این بدان معنا نیست که برای راه‌اندازی یک قنادی نیاز به سرمایه اولیه هنگفت باشد، بلکه هنر، ذوق، سلیقه و سرمایه اجتماعی است که ستون‌های اصلی این کسب‌ و کار را تشکیل می‌دهند. سوال اینجاست برای تاسیس یک قنادی چه ملزوماتی را می‌توان با سرمایه اقتصادی مهیا کرد؟

سرمایه اولیه و مکان قنادی

بررسی میزان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کسب‌ و کار؟این سرمایه در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود؟تجهیزات موردنیاز این کسب‌ و کار چه میزان از سرمایه را از آن خود می‌کنند؟

تاسیس یک قنادی را باید به چند مرحله تقسیم کرد. شاید مهم‌ترین و اولین مرحله از راه‌اندازی این کسب‌ و کار انتخاب محل تاسیس کارگاه قنادی و شیرینی فروشی باشد.
اولین نکته در ارتباط با تاسیس قنادی انتخاب محل کارگاه بسته به شرایط محیطی، اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی است. این موضوع تاثیر مستقیم بر روی میزان فروش و قیمت‌گذاری محصولات دارد. برای داشتن یک کارگاه مناسب باید به دنبال ملکی با موقعیت تجاری بود. بیشتر قنادی‌ها کارگاه را در زیر زمین و شیرینی سرا را در طبقه بالای آن مستقر می‌کنند.به عبارت بهتر نمی‌توان هر ملکی را به عنوان کارگاه قنادی در نظر گرفت مگر اینکه وسعت شیرینی سرا بسیار بزرگ باشد و کارگاه در نقطه دیگری از شهر مستقر شده و محصولات پس از طبخ به شرینی فروشی منتقل شوند اما به صورت نرمال قنادی و شیرینی سرا در کنار هم قرار می‌گیرند. برای اجاره یک ملک با موقعیت مذکور باید حدود ۱۰۰ میلیون ودیعه و ماهیانه ۶ تا ۷ میلیون و حتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت شود و هر چه موقعیت شهری بهتر باشد قیمت هم بالاتر می‌رود.

برای مثال یک ملک مطلوب برای قنادی در محدوده پارک ساعی حدود ۱۵۰ میلیون ودیعه و اجاره ۱۰ میلیون تومان در ماه دارد. این رقم در شهرستان‌ها بسیار کمتر است. حتی ده درصد مبلغ ذکر شده هم در برخی شهرستان‌ها به عنوان هزینه اجاره در نظر گرفته نمی‌شود. اما در تخصیص سرمایه اولیه به خرید تجهیزات نمی‌توان چشم به موقعیت جغرافیایی دوخت. برای یک قنادی در حدود ۲۰ متر به همراه کارگاهی که معمولا طبقه زیرین هست حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سرمایه نیاز است.
تمامی تجهیزات در تمام نقاط کشور به یک قیمت واحد ارائه می‌شود. برای مجهز کردن یک قنادی نیاز به ملزوماتی است که نمی‌توان از خرید هیچ‌یک چشم‌پوشی کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای قنادی

تجهیزات مورد نیاز عبارتند از یخچال صنعتی قنادی به قیمت به قیمت ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان، ست کامل یخچال کیک و شیرینی هایپرمارکتی به قیمت، ۱۵ میلیون تومان،‌ یخچال و ویترین شیرینیفروشی به قیمت ۱۲ میلیون تومان، فر بزرگ شیرینی‌پزی به قیمت ۸ میلیون تومان، دستگاه همزن صنعتی به قیمت دو میلیون تومان، قهوه‌جوش صنعتی سه میلیون تومان، مخلوط‌ کن بزرگ صنعتیبه قیمت یک و نیم میلیون، قالب‌های شیرینی‌پزی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان.
البته مواد اولیه مانند آرد مخصوص شیرینی‌پزی، شکر سفید و شکر قهوه‌ای، قهوه، شکلات، شیر، وانیل، زعفران، انواع پودر ژله، انواع اسانس‌ها، بیکینگ‌پودر، انواع مغزهای آجیل، انواع میوه خشک، خامه، انواع میوه تازه،‌پودر قند و … بخش دیگری از سرمایه اولیه را به خود اختصاص می‌دهد که در مرحله اول راه‌اندازی قنادی باید حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون سرمایه صرف خرید این مواد کرد.
پس از تخصیص سرمایه اولیه باید مراحل بررسی موفقیت را پشت سر گذاشت. بدون شک شناخت چالش‌ها و ریسک‌ها می‌تواند حرکت در مسیر موفقیت را تسریع کند.

چالش‌ها و ریسک‌ها

کسب‌ و کار با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است؟ صاحب کسب‌ و کار چه ریسک‌هایی را باید به جان بخرد؟ این ریسک‌ها چگونه برطرف می‌شود؟
یکی از چالش‌های مهم قنادان قیمت‌گذاری دولتی است. در کشور ایران تمامی مواد اولیه‌ ای که در صنف قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت آزاد تهیه می‌شود. در حال حاضر تمام مواد مصرفی صنف از قبیل روغن، شکر، پودر نارگیل و حتی آرد، آزاد شده و نرخ‌گذاری دولتی ندارد. در سال‌های اخیر به رغم آزادسازی مواد مصرفی شیرینی‌پزی‌ها و حتی آزادسازی آرد، هنوز شیرینی جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود و نرخ‌ گذاری آن توسط دولت انجام می‌شود.
یکی دیگر از چالش‌های مهم این کسب‌ و کار اثرپذیری از فصل‌ها و مناسبت‌های مختلف در سال است. برای مثال یک قنادی در ماه‌های محرم و صفر به کمترین میزان فروش خود می‌رسد به‌گونه‌ای که ده روز اول ماه محرم را روزهای تعطیلی قنادی‌ها می‌گویند.
همچنین در برخی از ماه‌های سال مانند اسفند و فروردین به دلیل تقاضای بالا برای شیرینی شب عید قنادی‌ها با بیشترین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. در برخی از ماه‌های سال هم فروش محصولات به چند نوع خاص بسنده می‌کند. برای مثال ماه رمضان ماهی است که قنادی‌ها بیشتر به صورت تک‌ محصولی فعالیت می‌کنند. مجموع این اتفاقات بر میزان سوددهی و فعالیت یک قنادی تاثیر مستقیم دارد.به همین دلیل توصیه می‌شود در هیچ‌ یک از ماه‌های ذکر شده استارت اولیه کسب‌ و کار کلید نخورد. برای برطرف کردن مشکلات مذکور تنها می‌توان با ایجاد مزیت رقابتی و افزایش فروش در دیگر ماه‌های سال هزینه‌های جانبی را پس‌انداز کرده تا دچار معضل کسری تجاری نشد.
اما به صورت معمول قنادی را نمی‌توان یک شغل پر ریسک و پر از چالش‌های فراوان شناخت. بیشتر قنادان در حیطه علاقه‌مندی خود فعالیت می‌کنند که این موضوع اثر مستقیم بر روی موفقیت آنان دارد. اما پس از شناخت چالش‌ها و ریسک‌های یک کسب‌ و کار باید بررسی کرد که میزان سرمایه اولیه چه بازدهی دارد و چگونه بر اشتغال‌زایی تاثیر می‌گذارد.

میزان اشتغال‌زایی این کسب‌و‌کار چقدر است؟ این کسب‌و‌کار برای چند نفر و چگونه اشتغال‌زایی می‌کند؟ حاشیه سود آن چقدر است؟

یک قنادی متوسط بایـــد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو فروش داشته باشد. این میزان از محصــولات ممــکن است انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، شکلات‌ها، بستنی و آجیل و … باشد. اگر یک قنادی با کمتر از این حجم فروش فعالیت کند نمی‌توان صرفه اقتصادی آن را تضمین کرد.

البته در شهرهای کوچک این میزان بین ۲۰ تا ۳۰ کیلو در روز است. از آنجایی که مواد اولیه محصولات تولید شده چندان گران‌قیمت نیستند بازگشت سرمایه در یک قنادی نسبت به سایر کسب‌وکارها از وضعیت مناسبی برخوردار است. به صورت معمول بیش از ۴۰ درصد فروش روزانه یک قنادی سود خالصی است که به دست می‌آید.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در خرید و فروش محصولات چک و یا خرید امانی جایگاهی ندارد، ریسک بازگشت سرمایه بسیار کمتر است. برای یک قنادی متوسط با فروش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو، دو شیرینی پز و کیک پر حرفه‌ای نیاز است که باید ۵ تا ۶ کارگر آن‌ها را همراهی کنند که بیشتر وظیفه کارگران کار کردن با  فر، ترکیب محصولات، تمیز کردن و شستشوی ظروف و محیط کار و …است.
همچنین یک قنادی نیاز به یک نفر برای تزیین و آراستن محصولات دارد. یک مسئول خرید برای تهیه مواد اولیه، دو فروشنده هم باید ارتباط با مشتریان را بر عهده داشته باشند. به صورت معمول یک قنادی متوسط حدود ده نفر را مشغول به کار می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.